Tuesday 8 January 2013

Cara Memasang Tile / Jubin / Mozek / Keramik

Sumber

Belajar cara memasang lantai cara yang saya pelajari pulak deh, hari tu saya dah sedikit sebanyak bercerita mengenai cara membancuh simen. Kali nie jom anime4nz sambung pasang tile, hingga lawa, cantik baru ader klasss gitu.

Sesapa yang nak cuba-cuba pasang sendiri dah boleh buat dah, tanpa perlu contractor atau upah orang.... Saya sendiri pun cam bancuh simen ari tu... bukan pandai pun... ikut pakat bedal ja... alih alih siap dah... cun.... walau tak sekemas yang diharapkan... sebab saya bukan pakar... lagi satu kos ciput sangat... saya hanya guna bahan murah.... jubin second hand (RM0.50 sekeping) hok reject.. kebiasaannya RM2 sekeping. tapi boleh tahan gak besarnya.... walau tak sama besar... corak banyak tak sama tetap ku buat agar nampak kelainan.... bukan aku buat sepenuh la... abang angkat aku yang sudahnya... aku just nolong aja. He he.

Hasilnya aku dapat mewujudkan design lantai yang dibayangkan... walaupun terpaksa memilih dan asingkan untuk dibuat perbandingan. Maklumlah bahan reject... setiap satu bundle berlainan warna, corak, bentuk, besar,. So tugas pertama cari pasangan. Cari jangan tak cari.

Peralatan Memasang Tile / Jubin / Mozek / Keramik

*Peralatan yang anime4nz sediakan:

1- Tiles Cutter - Alat yang digunakan untuk memotong tiles/mosaics, boleh dibeli dikedai hardware, atau kedai jual tiles. Ada saiz yang boleh potong 12 inci, 18 inci atau 24 inci. Nak murah beli yang Taiwan, nak yang baik beli yang made in Japan. Kalau nak pasang tiles yang bersaiz 24 inci (2 kaki) kena beli yang boleh potong 2 kaki punya tiles, tapi mahal sikit. Jepun punya dekat RM700. Kat pasar malam panjang sejengkal RM10 pun dah leh guna kalu korang pandai wooo.
*Budget murah – Pinjam ngan abang ipar (tukang rumah).

2) Penimbang Air / Spirit Levelling - gunanya untuk memastikan tiles yang dipasang adalah sama rata atau sedikit kecerunan bagi bilik air.
*Memang dah ada dalam simpanan.

3) Tukul Getah - untuk mengetuk bagi meratakan tiles yang akan dilekatkan dilantai atau dinding.
*Memang dah ada dalam simpanan.

4) Tali / benang - yang direntang untuk memastikan tiles yang dipasang adalah lurus.
*Beli tali nelon / tali main wau.

5) Playar – Stanby untuk upih tepi membentuk lengkuk seperti bucu atau seumpamanya.
*Memang dah ada dalam simpanan.

6) Sudip simen dan baldi - untuk bancuh simen.
*Memang dah ada dalam simpanan.

7)Simen / Cement hitam (yang diguna untuk buat rumah tu)
*Order 2 @ 3 beg / kapit / guni lagi.

8) Simen / Cement Tiles / grout (yg dah diwarnakan/ pigmented cement) - untuk disapu pada garisan antara tiles(ada pelbagai warna - berdasarkan warna tiles yang akan dipasang. (putih, hitam, merah @ hijau)
*Beli yang warna hijau.

9) Selipar Jepun terpakai / Baldi / Sponge / Air – untuk kekemasan
*Memang dah ada dalam simpanan.

10) Paku Simen satu atau dua inci – untuk penahan antara tiles agar ada ruang untuk sapu simen / cement tiles nanti
*Cari jer bertaburan atas tanah tu.

11) Tile / Jubin / Mozek / Keramik – Pemilihan kena betul. Contoh ; jubin kesat untuk bilik mandi manakala jubin licin dan berkilat untuk dinding. (kalau boleh beli yang mahal sikit dalam RM 1.50 ke atas sebab jubin murah selalunya tak sama tepat sudut tepi dia)
*Beli yang murah, reject shop – RM0.50 sekeping.


 
Cara Pemilihan Jubin

Korang nak pasang kat mana? Berapa kaki persegi? Besar mana jubin mahu pakai? Berapa kos anda? Kalo korang nak pasang sendiri ko kena mahir bab nie.. Boleh jadi tak comei nanti kalo x de experience. Tapi still kita puas hati hasil tangan sendiri. Nak pilih jubin g kedai die..Nanti ade la contoh buku n jubin 2 nti.. Tokey dia pasti tau dah banyak mana nak pakai.... mesti mau lebih sket... kut terpecah / tersalah potong ke.... Pastikan pilih jubin yang kesat untuk bilik mandi manakala dinding 2 amik yang licin..dan berkilat..antara lantai dan dinding pilih jubin yang warna hampir sama..tapi jgn yang sama..nti kurang cantik.. ini pendapat saya lah..terpulang lah..kalau rasa cantik boleh la..colour lak amik yang cerah jgn ambil yang suram..elakkan ambil jubin color putih walaupun cerah pade bilik mandi.. nanti nampak kotor serta kekuningan..

Semasa saya pilih jubin beli hok reject je.... (RM0.50 sekeping) 2 Bilik besar so abih la dalam RM200. Tengok atas tempat la... Pandai pandai la bodek ngan tokei tu ya. Lagipun letih milih hok sama beso, sama warna, sama padan. Pakat tibang... he he tapi jangan bahang rambang.


Cara Bancuhan Simen

Memula, persiapkan subfloor. Oh ya, kena la pastikan lantai tu sama rata ker tak! Lantai yang berjubin juga perlu dibuang aa... Dah nak pakai yang baru... Keja berat la sket. Coz kena guna pahat dan tukul, ketok ketok, Kasi dalam semula dan sama level.... Tengok juga ketinggian paras lantai tu... nanti takleh bukak tutup pintu pulak. Naya... he he
Setelah diukur ukur memang kena bancuh simen dahulu, untuk sama levelkan lantai.

Jom bancuh simen dahulu.

** Oh ya... Lupa nak bagitau... Untuk lantai kali ini.... Lebihkan pasir dari simen.... Jangan terlebih air pulak, coz.... saya da kena marah.... berdene... tak leh keja buat... kena tunggu beberapa jam sapa kering nanti..... hu hu.

Bila dah sama level baru la kita boleh masuk step baru ya.
Simen tile tak sama ngan lantai eh... Saya cuma bancuh dalam baldi simen saje.... Boleh wak sikit sikit... wak sebaris dua ... rehat esok pulak sambung.... he he..

Letak air separuh baldi. Sudip simen secukup rasa, sampai penuh melebihi air tadi. Kacau sikit.


Cara Pasang Jubin

Okay, kalau lantai, mula sekali susun satu-satu jubin dari dinding kanan ke kiri dan atas ke bawah menjadi satu barisan sebagai ukuran. Kalau boleh muat satu jubin, dari "hujung tepi" kanan dan kiri, atas dan bawah, tali diletakkan selepasnya (satu keping jubin itu) sampai dapat "panjang dan lebar" untuk ukuran. Kira satu tali melintang dari kiri ke kanan dan satu tali memanjang dari atas ke bawah. (sorry susah nak diterangkan) (tali tu mestilah di ikat pada paku dan pakukan ke lantai)

p/s : Pastikan juga satu jubin penuh dimulai dan berakhir di mana. X la nanti depan pintu atau tepi dinding ada lebihan yang banyak.

 

Cara Lekat Jubin:
Untuk melekat jubin ni, pertama sekali letak kat hujung tali yang bertemu tu, (sebelah kanan atau kiri) sebaris melintang dan sebaris memanjang.

1.Ambil simen yang sudah siap dibancuh (cara-cara bancuh simen, masukkan air dahulu,  kira-kira separuh baldi simen tu, pastu baru masuk simen. Kacau sehingga likat, pekat macam tanah liat lepas kena hujan) , letakkan pada lantai, tarik "perata simen bergerigi" untuk meratakan sambil menjadikan simen itu berombak.


2. Letakkan jubin atas simen berombak itu, Ketuk dengan bawah tukul (pemegang dia, kayu atau getah atau tukul getah tu, jangan gunakan kepala besi dia tu, pecah jubin-jubin tu nanti) untuk meratakan.

3. Ukur dengan penimbang air untuk tengok sama level /  kecerunan dia. Kemudian boleh lekatkan jubin yang seterusnya mengikut tali tadi.

4. Untuk perhatian, Cuci semua kotoran atas jubin dengan air , (kalau boleh pakai span) sebelum ia menjadi keras.


Kalau nak pasang kat dinding (bawah dinding bersambungan dengan lantai tu), memandangkan kat ruang tamu hanya perlukan (1 jubin boleh bahagi 3 @ 4 bahagian) Paku simen atau batang aluminium kena lekat kat dinding (penahan  antara jubin lantai dan jubin dinding paling bawah – biar kasi bukaan sekejab sebelum tutup dengan kemasan nanti). Dinding kena ketuk sedikit dengan tukul pada setiap tempat keping jubin yang hendak di lekatkan, (kalau tak jubin tak akan lekat) . Letak simen pada belakang jubin serata mungkin dan lekat pada dinding, didirikan atas paku simen / batang aluminium itu tadi. Buatlah begitu seterusnya.

 

Cara kekemasan jubin
 
Bile da siap satu column, lap / bersihkan kaki- kaki simen dan atas jubin simen2 lebihan / kotoran tu pakai sponge

Bile sume da siap, baru bancuh grout (bancuhannya cair sket) n fill ruang kosong/longkang between tiles tu pakai scrapper.. kalo nak cepat pakai wiper kereta, saya diajar guna selipar jepun buruk je.. bile nampak da kering sket, lap sekali lagi dengan sponge.
Lepas siap semua tu, jangan la ko lompat2 plak atas tu, Kalu perlu pijak pun, pijak pelan2 deh.. Jangan andaikan simen tu cepat kering sesangat.

Okay, itu jer asas. yang susah memasang jubin hanyalah nak mencantikkan dia dan 'sakit pinggang woooo'.

ok, chow.

No comments:

Post a Comment